Eğitim Blender 3D (2.80) ile Modelleme Temelleri

H.İbrahim

Yeni TCyberslı
Bu yazıda blender 3d deki modelleme tekniklerinin temelini anlatmaya çalışacağım ve küçük bir ev yapacağız.

Öncelikle blender programını çalıştıralım ve yeni bir dosya açalım(zaten açılır açılmaz yeni dosya geliyor).


blender eğitim.PNG

blender eğitimm.png

Şimdi görselde belirttim fakat yine de sahnede nasıl yol alacağımızı anlatayım:
-Faremizin orta tekerine basılı tutup faremizi oynatırsak sahnede dönüp (rotasyon yaparız) etrafa bakabiliriz.
-shift+orta teker e aynı anda basıp faremizi oynatırsak sağa,sola,yukarı,aşağı yönlerde hareket ederiz.
-ctrl+orta tekere basarak fareyi ileri geri kaydırırsak yada sadece orta tekeri ileri geri kaydırırsak yakınlaşıp uzaklaşırız.
-numpad 0 a basarsak kameramızın görüntüsüne bakarız. Bu render de işimize yarar.
- eğer numpad 5 e basarsak ortografik ve perspektif görünüm arasında geçiş yaparız. Bu derste hangisi kolayınıza gidiyorsa o görüntüyü kullanınız.

Ortografik görünüm kareli defter görünümü gibidir. Eğer çok ölçülü bir proje yapıyorsanız kullanacağınız bölümdür. perspektif normalde çevremizi nasıl görüyorsak o görüntüdür.
.
.
.
-Şimdi istediğimiz görünüme geçelim ve küpümüze sol tık ile tıklayalım
-Objeyi hareket ettirmek için ya Move aracına basıp hareket ettireceğiz yada g tuşuna basıp istediğimiz x,y,z düzleminde (x,y,z tuşlarına basarak) hareket ettireceğiz.

-
Şimdi objemize tıklayalım ve g ye basalım, objemiz ilk açtığımızda yarısı yüzeyin altında yarısı yüzeyin üstünde olduğundan dolayı yukarı çıkaralım(illa böyle yapmak gerekmiyo fakat biz yapalım.) g ye bastıktan sonra z ye yani yukarı düzleme basalım ve 1 e basalım. Bu küpümüzü 1 birim yukarı taşır ve küpümüzün hepsi yukarı çıkmış olur. (bu arada bu hareket tuşlarıyla daha iyi öğrenmeniz için istediğiniz gibi oynayabilirsiniz. ctrl+z ile geri alabilirsiniz.)

blender eğitimm2.png

-Şimdi ise scale aracına basarak veya kısayolu olan s tuşuna basarak istediğiniz ev şeklinde x, y ve z düzleminde genişletin.

blender eğitimm3.png

- Şimdi de Modeling menüsüne basıp asıl işimize bakalım. Ben burada modeling menüsünün kısayolu olan tab tuşuna bastığım için layout da görünüyo fakat önemli olan edit modda olmak. Zaten modeling menüsü sizi edit moda atıyor ve aşağıdaki "timeline" yi (animasyondaki zaman çizelgesi) kaldırıyor.
- Edit mod(modeling) a geçince objemizin tüm verteksleri (köşelerdeki noktalar) seçilmiş olarak gelir(seçili olanlar sarı görülür). Verteksler modellemenin en önemli elemanlarındandır. A tuşuna iki defa hızlı basarsak veya alt+a ya basarak seçimi kaldırabiliriz. sonra istediğimiz vertekslere basarak modellemimizi yapabiliriz.

blender eğitimm4.PNG

-Üç tip seçim tipi vardır. Bunların seçenekleri edit mode nin yanındadır. ilki verteks seçim(noktalar),ikincisi kenar seçim ve üçüncüsü ise alan seçim modu dur.
-Burada basit, az poligonlu bir ev modelleyeceğimiz için alan seçim modu işimizi görecektir.(shift+herhangi iki seçim moduna basarsak aynı anda ikisini kullanabilirz.)

blender eğitimm5.png

-Şimdi ctrl+r ye basarak bir yüzeyi ikiye bölelim ki evimizin garajı olsun. Bu işleme loop cut denir ve yan tarafta seçim aracı vardır.
-Dikkat: Loop cut u seçtikten sonra keseceğiniz yüzeyi dikine kesecekseniz fareyi yüzeyin yukarısına götürün, eğer yatay olarak kesmek istiyorsanız yüzeyin kenarına götürün. Sarı bir çizginin belirmesini bekleyin, sarı çizgi belirince sol tıklayıp, keseceğiniz oranı ayarlayıp tekrar tıklayın. Eğer tam ortadan kesmek istiyorsanız sarı çizgi çıkınca fareyi hareket ettirmeden iki defa tıklayın(yada bir defa tıklayıp esc ye basın). Zaten denemeler yaparsanız nasıl olduğunu anlarsınız. istediğiniz gibi yapamazsanız her zaman (ctrl+z) kullanarak geri alabilirsiniz.

blender eğitimm6.png


-Evimizin garajını yapmak için extrude aracını kullanacağız. Extrude bir yüzey, kenar yada verteks'te çıkıntı yapmamıza yarar. Kestiğim yüzeyden bir yarısını seçip e ye basıyorum ve y ekseninde extrude ediyorum(istediğiniz eksende extrude olur). Zaten extrude (e) ye basınca otomatik olarak en mantıklı olan şekilde y düzlemine extrude edecektir. Extrude (e) ye iki defa basarsak serbest extrude edecektir fakat burada işimize yaramaz, isteyen denemelik yapsın.


blender eğitimm7.png

-Şimdi evime ikinci bir kat çıkmak için üst yüzeylerini seçip tekrar extrude edeceğim.Sonra çatı için tekrar extrude edip scale ile y düzleminde daraltacağım.
Dikkat: Üstteki iki yüzeyi de seçmek için select box aracını kullanabilirim. Tıklayıp basılı tutarsınız ve kutunun içindekileri seçer yada shift+sol tık ile yüzeyleri teker teker seçebilirim.

blender eğitimm8.png

-s+y bastıktan sonra içeri doğru daraltın. Eğer numpad 0 a basarsanız bende olduğu gibi çatının üstü sivri olur fakat üst üste binen verteksleri silmemiz gerekir.
Bunun için mesh e basıp clean up dan merge by distance yi seçiniz. Bize silinen fazlalık verteksleri alt tarafta rapor edecektir.

blender eğitimm9.png

blender eğitimm10.png

Blender de modelleme temelleri dersinin sonuna geldik. Bir daha ki derste evimize birkaç ayrıntı daha ekleyip kaplamasını yapacağız inşallah.
Görüşmek üzere.
 
Moderatörün son düzenlenenleri:

H.İbrahim

Yeni TCyberslı
Ya kanser oldum şunu bitirene kadar. Makaleyi kaydet e basmıştım 30 dakika sonra kaydetti arada yazdıklarımı sildi yeniden yazdım yarısını :D
 

Benzer Konular


Üst