Eğitim Değişkenler (Variables) - Android Programlama #7

Yavuz

Administrator
Yönetici
Android Programlama dersimizin 7. bölümünde Java da değişkenleri işleyeceğiz, değişken nedir, kodlama içerisinde nasıl kullanılır, sizlere bilgiler verip pratikler yaparak bu konuyu kavramanızı sağlayacağım.

Değişkenler Java veya diğer programlama dillerinde, Variables olarak geçer, bu değişkenler anlamındadır, peki değişkenler nedir ve neden ihtiyaç duyarız? bunu küçük bir kod parçaçığı ile anlatalım.


1- İnteger (int) - Long


public class ClassOne {
public static void main(String[] args){
int age = 45;
System.out.println(10*age);
}


Burada ne yaptık? Dostlar burada bir sınıfımız var, ClassOne adında, birde methodumuz var main adında bu isimler tarafımca konuldu, yani kod değiller, main methodumuzun içinde int diye bir tabir görüyorsunuz, bu ilk değişkenimiz, daha sonra age ve karşısında da 45 sayısını görüyorsunuz ve sout yazdırma komutumuzun, yazdırdığı 10*age işlemini görüyoruz, bunlar da tamamsak değişkenimizin ne işe yaradığını anlatabiliriz.

Değişkenlerin en güzel yanı, değişebiliyor olsalar bile kullanıldıkları her yere uyum sağlıyor olmalarıdır, diyelim ki bir sosyal medya uygulaması yazdık, her yeni kayıt olan kullanıcıdan yaş girmesini istiyoruz, daha sonra girilen bu yaşları bir işleme tabi tutuyoruz, mesela 10 ile çarpıyoruz, bu durumda kullanıcının yazdığı 45 yaşını bu işlemi yaptırdığımız her kod bloguna yazmamız gerekir, ancak her kullanıcının yaşı aynı olmayacağı için sürekli 45 yazmamız da sorun olacaktır, bu durumda değişkenler devreye giriyor ve verilen değerleri, çeşitli isimlere atıyor, bizde her yere 45 yazmak yerine age yazıyoruz, buda o değişkene verilen değer anlamına geliyor, değişken isimlerini Turkçe karakter olmadığı sürece istediğiniz gibi verebilirsiniz, unutmamanız gereken, "=" işaretinden sonra o değişkene verdiğiniz değerin, o değişkenin ismi anlamına geldiği, mesela biz yukarıda 45 sayısını age yazısına eşitledik ve age yazdığımız her yerde aslında 45 yazmış olacağız.

int değişkenini her yerde kullanamayız, çünkü int değişkenini sadece tam sayı olan değerleri bir isme atamak için kullanırız. (1, 56, 889 vb.) int kısaltması, İnteger`ın kısaltmasıdır, anlamı ise Tam Sayıdır.

Yukarıda gösterdiğim kodu çalıştırdığımızda aşağıdaki gibi işlemin sonucunu görürüz, sout komutundan sonra, işlem yaptırmak istiyorsak (*, + , - , / ) 4 işlem işaretlerini kullanabiliriz.

degiskenler-android-programlama-7.JPG
Sadece 1 tane değil, birçok değişken oluşturabiliriz, int değişkeni yerine kullanılabilecek bir diğer değişken long değişkenidir, long değişkeni 64 bit kapasiteye sahipken, int 32 bir hafızaya sahiptir.

long age1 = 23;
long age2 = 24;


Gibi, bunları çarpmak istersek, yine değişken adlarını kullanmamız yeterlidir.

System.out.println(age1*age2);

Şeklinde, unutmamamız gereken bir diğer nokta, İnteger veya Long değişkeninin sadece tam sayı işlemlerini yapabildiği, mesela 11/2 işlemini yaparsanız alacağınız sonuç, 5 dir, bunun sebebi, tam sayıları verebiliyor olmasıdır.


2- Double - Float

Peki nasıl küsüratlı sonuç alacağız? Dostlar bunun için bir diğer değişkenimiz olan Double değişkenini kullanabiliriz,

double age1 = 11.0;
double age2 = 2.0;


System.out.println(age1/age2);

Yukarıdaki komutu çalıştırdığımız zaman, 5.5 sonucunu elde ederiz. Double değişkeni küsüratlı sayılar ve sonuçlar elde etmemizi sağlar, genelde kullanılırken sayıların yanında küsürat birimi olarak sıfır eklenir: 11.0 şeklinde.

Float değişkeni de Double değişkeni ile aynı işlevi yapmaktadır, ancak hafıza da daha az yer kapladığı için performans olarak tercih edilmektedir. Float = 32bit , Double = 64 bit.

float age1 = 11.0f;
float age2 = 2.0f;


Şeklinde kullanılır ve sonuç ekranında küsüratlı olarak gösterir, sayıların sonuna f harfinin gelmesi, float`ın hor görülmesini sağlamıştır. :D

3- String

Bütün değişkenler sayısal verilerden ibaret değil, Text olarak, sözel bazı değişkenlerimiz olabilir, bu tür değişkenler için String tanımını kullanıyoruz.

public class ClassOne {
public static void main(String[] args) {
String ad = "Cevdet";
String soyad = "Kurt";


System.out.println(ad);
System.out.println(soyad);
}


Yukarıda, ad ve soyad değişkenlerini atadık, her iki değişkende Text olduğu için, String tanımlaması yaptık, dikkat ederseniz, yazıları, çift tırnak işareti içinde yazdık, String değişkenleri bu şekilde yazılmaktadır.

Daha sonra sout yazdırma komutu ile, değişken adlarını yazarak bunları Log ekranına yazdırdık.

degiskenler-android-programlama-7.JPG
Yan yana yazdırmak istersek şöyle yapabiliriz.

public class ClassOne{
public static void main(String[] args) {
String ad = "Cevdet";
String soyad = "Kurt";
System.out.println(ad + " " + soyad);
}


Burada String veri tiplerini toplamış ve aralarına da bir tane boşluk eklemiş olduk.

degiskenler-android-programlama-7.JPG

Burada dikkat etmenizi istediğim bir nokta, değişken tanımlaması yaptıktan sonra, değişkeni güncellemek istersek ne olur?

Örnek:

public class ClassOne{
public static void main(String[] args){
int a = 40;
String ad = "Cevdet";
a = 45;
ad = "Mevlut";
String son = "Yaşında";
System.out.println(a + " " + " " + ad);
}


Yukarıdaki kodu çalıştırdığımızda, aşağıdaki çıktıyı alırız, burada ad değişkenine önce Cevdet tanımını verdik, daha sonra güncelleyip Mevlut yaptık, bu durumda en son değer Mevlut oldu, a değişkenini de önce 40 iken daha sonra 45 yaptık ve log ekranında en son verdiğimiz değerler gözüktü.


degiskenler-android-programlama-7.JPG
Burada anlamanız gereken şey, değişkeni tanımladıktan sonra tekrar güncellemek istediğimiz zaman, değişkenin adını yazıp = koyduktan sonra yeni değerini atıyoruz, bu durumda, tekrar int, float, log, double, string gibi değişken tipini belirtmemize gerek yok. Ayrıca değişken tipinin dışında, değişken de veremeyiz, örnek olarak String olarak tanımladığımız bir değişkenin değerini güncellerken, bir sayı veremeyiz, çünkü değişkenimiz ilk defa bir String olarak tanımlandı, yeni değeri de bir String olmalı.

4- Boolean

Bir diğer değişkenimizin adı Boolean değişkenidir, Boolean değişkeni, yanlış ve doğru gibi iki temel olgu üzerinden işleme tabi tutulur, örnek olarak, kullanıcıya bir soru sordunuz ve bu sorunun iki seçeneği var, verdiğiniz cevap doğruysa, true, yanlışsa false olarak değerlendirilir.

Hemen bir örnek yapalım;

public class ClassOne {
public static void main(String[] args){
boolean cevap = true;
cevap = false;
System.out.println(cevap);
}


Bu kod parçacığını yazdırdığımız zaman, aşağıdaki sonucu görürüz, burada ilk önce true olarak belirlediğimiz cevap değişkenimizi daha sonra false olarak güncelledik ve ekrana yazdırdık, bu durumda, ekrana false yazdığını göreceğiz, ilerleyen uygulamalarımızda bu konuyu daha detaylı işleyeceğiz.

degiskenler-android-programlama-7.JPG

5 - Final

Yazmış olduğumuz bir değişkeni, sonradan güncelleme olayını yukarıda anlatmıştım, ancak bazı durumlarda, yazacağımız programlara göre belirlediğimiz değişkenin değerinin sabit kalmasını isteyebiliriz, yani en son atanacak değeri belirleyip bunu değişkenin final değeri yapabiliriz, belki şu anda bunu nerede kullanacağınız konusunda hiçbir fikriniz yoktur, ancak ilerleyen zamanlarda lazım olabilir, o yüzden kısaca bir örnek ile açıklayalım.

public class ClassOne {
public static void main(String[] args){
final int d = 55;
d = 56;
}

Yukarıda kırmızı ile yazdığım d = 56; kodunu yazarsanız, Android Studio bir hata olduğunu gösterecektir, bunun sebebi değişkenin son değerinin bir önceki satırda final komutu ile verilmiş olmasıdır, bu durumda yeni bir değer atanamaz.

Değerli TCybers Forum okuyucuları, bu dersimizde Java da Variables (Değişkenler) konusunu işledik, bu konuda sorularınız varsa aşağıdan sorabilirsiniz.

Bir sonraki dersimiz de, Diziler konusunu anlatacağız.
 
Son düzenleme:
Üst